МЕЖДУНАРОДЕН ФЕСТИВАЛ "СЛЕДАТА „ШЕКСПИР“
Перформативен модул
Академичната общност в игровата сфера.
В рамките на този модул представяме спектакли по пиесите на Шекспир, но и такива, в които се използват различни фабулни модели, отделни образи, тенденции, белези, тематични ядра, които са присъщи на Шекспировите сюжети. Предлагаме и поредица от уъркшопи за усвояване на специфични театрални техники и методи за работа с Шекспировия текст.
Представления
"Час по „ХАМЛЕТ“, по пиесата „Хамлет“ на Уилям Шекспир
Реж. Марий Росен
„Да бъдеш или не“
това е отговорът
Хамлет е студент, когато всичко му се случва. Всички въпроси, действия и смърт. На бързи обороти. От университета във Витенберг - право в има-нещо-гнилото на живота.
Така и студентите по актьорско майсторство скачат в дълбокото на тази пиеса. Без спасителни пояси, всеки колкото може да плува. Хамлет едва ли е бил по-подготвен от тях.
В спектакъла има ученици, учители и герои, които влизат в кожата на други герои. Има часове, уроци, междучасия.
Зрителите също са ученици. Но няма да ги изпитват. Така че спокойно! Ще чуем заедно последния звънец, а после всеки - накъдето...
„СТАЯТА НА БРОДСКИ“ по текстове на Йосиф Бродски
Реж. доц. Снежина Петрова
"Самият сън е вече сянка" - заявява Хамлет.
Биографичният спектакъл за големия поет дисидент и Нобелов лауреат – Йосиф Бродски, може да се възприеме и като своеобразна референция към Шекспир и устойчивия образ на съня-смърт. Четем Бродски, а между редовете на петостъпния му ямб, на живота му като човека-остров, не спира да наднича Хамлет. Родината като затвор – метафора, валидна и за двамата.
Шекспир: „Смърт… Заспиваш…
Заспиваш… И сънуваш може би?...“
Бродски: „Джон Дън заспа, и всичко сън обзе –
картините, стените, пода, скрина,
завесите, ръждивото резе,
леглото, масата, свещта, килима.
…….
Спи всичко. В гробовете си добре
спят мъртъвци. Спокойно. А в леглата –
сред нощниците си като в море –
спят живите, прегърнати от самотата….“
И все пак, ако в трагедията на Шекспир броди Призрака на бащата, в света на Бродски броди Бог.
„ВРЕМЕОБИЧАНЕ“ по Георги Господинов
Реж. Василена Радева
„Векът е разглобен. О, дял проклет:/ да си роден, за да го слагаш в ред!”, възкликва Хамлет още в първо действие. Тревогата за и поради времето пронизва Шекспировия текст (в оригинал цитатът гласи „The time is out of joint…”). Витае едно генерално усещане, че има нещо сбъркано във времето - не само в историческото, но и в личното (прословутото Хамлетово „бавене”). Темата за разместеното, неравноделно време е в сърцевината на романа „Времеубежище” на Георги Господинов, спечелил Международен Букър през 2023 г. Там миналото застрашително нахлува в празните стаи на бъдещето и кризата е колкото политическа, толкова и екзистенциална. "Никое време не ти принадлежи, никое място не е твое. Това, което търсиш, не търси теб, онова, което сънуваш, не те сънува. Знаеш, че нещо е било твое на друго място и в друго време... Но ако си на вярното място, времето е друго. Ако си във вярното време, мястото е различно. Нелечимо.” Това гласи една от диагнозите в романа. В своя дипломен спектакъл "Времеобичане" чрез играта на възможно-невъзможни срещи и раздели студентите актьори търсят емпатичен лек за счупеното време и за вечно изпадащия, несъответен на тукашното човек.
„УНГАРСКА ХАМСИЯ“ по Ханох Левин
Реж. Десислава Шпатова
Клиент пита продавач дали има унгарска хамсия. Продавачът се задушава и умира пред очите му, но клиентът хладнокръвно отсича: „Значи… нямате унгарска хамсия!“ Така смъртта безмилостно се свежда до образа на незначителна мъртва хамсия. Виртуозните езикови игри и смислови обрати в скечовете на Ханох Левин демонстрират онази способност на езика, с която той излиза от правата логика, започва да импровизира смисли вън от нея и в резултат получаваме… парадоксите на живота, нещо като лудостта на Хамлет, като трагическите образи на неговите „чичо-татко“ и „стринка-майка“. Представлението „УНГАРСКА ХАМСИЯ“ е населено с призраците на екзистенциалните страхове, пресъздадени от Жена с шапка, пила и шоколад, от индийската баба Кащрабанка, от един мъж със странна шапка кошница, от порядъчен ерген и неомъжена жена, които разговарят на здравни теми, от старата продавачка на хот-дог, която безмълвно осигурява време на клиента да помечтае за всички невъзможни неща в живота си, преди да получи заветния кренвирш – сварената и претоплена реалност, гарнирана с горчица и т.н. „При лудостта често се срещат такива находки, каквито рядко биват раждани от здравия ум“ - казва Полоний за Хамлет. И героите на Левин съществуват на границата на „здравия ум“, там, където страхът от смъртта си играе с човешкия мозък.
„Нашата роля и предназначение в света е да се озовем хванати под ръка и женени за беззъби старици, а всичко останало е само подготовка за това.“ Ханох Левин
"ХАМЛЕТ. СЪПЪТСТВАЩИ ЩЕТИ" по пиесата "Хамлет" на Уiилям Шекспир
Режисьор: Кели Хънтър
Участват: Кели Хънтър и Джошуа Уелч
Премиерата на "Хамлет. Съпътстващи щети" се състои в Riverside Studios, Лондон, през февруари 2024 г. В него участват Наташа Хауърд и Джошуа Уелч, които вдъхват живот на сложната, остра и мъчителна, но и емоционално хипнотична и дълбоко човешка връзка между Офелия и Хамлет. Спектакълът е базиран на трагедията на Шекспир, адаптирана от Кели Хънтър специално за тази мощна, завладяваща постановка.
Кели Хънтър, член на Ордена на Британската империя (MBE), работи с The Royal Shakespeare Company и The National Theatre. През 2002 г. тя основава собствена театрална трупа, Touchstone Shakespeare Theatre, и се фокусира върху работата с деца, които поради различни причини не могат да посещават театрални постановки. В резултат на това е разработен и методът „Hunter Heartbeat Method“. Той използва мощния потенциал на езика на Уилям Шекспир и специални терапевтични игри за преодоляване на нарушенията в общуванетопри деца с аутизъм, включително невербални деца. Методиката е описана в книгата „Shakespeare’s Heartbeat: Драматични игри за деца с аутизъм“ (2014). Изследователският проект, проведен в Университета в Охайо (САЩ), доказа научно ефективността на методологията. Прилагането ? подобрява у хора с разстройства от аутистичния спектър социалното взаимодействие, разбирането на прагматиката в езика, езиковите умения и уменията за разпознаване на емоциите.